Momo’s Spätkauf, årsplan 5.-6. klasse

Her får du en årsplan for Momo’s Spätkauf, 5.-6. klasse. Læringsmålene er udledt af Fælles mål for tysk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.

De første fire kapitler (til og med Der Laden) hører til 5. klasse. Kapitlerne Wohnen til og med Schule hører til 6. klasse.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. tyskundervisningen med Alineas fagportal til tysk – Gekko-tysk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-tysk.

Kapitel 1: Intro (5. Klasse)

Lektioner

5

Fx uge

33-37

I dette kapitel bliver eleverne introduceret til både tyskfaget og Momos Spätkauf, den butik, som danner rammen om undervisningen i 5. og 6. klasse.
På opslaget ‘Brainstorm’ skal eleverne aktivere den viden, de allerede har om tysk og om tysktalende lande. På opslaget ‘Hvilke ord kender du?’ skal de lytte efter transparente ord og markere dem på tegningen.
Find læringsmål og forslag til tegn på læring til kapitlet her.

Kapitel 2: Hallo

Lektioner

12

Fx uge

38-50

I dette kapitel møder vi bogens hovedpersoner, Alex og Julia. De taler sammen om deres familier. Julia besøger Alex’ fars butik, Momos Spätkauf, og Alex fejrer sin 11-års fødselsdag.
Eleverne lærer ord og vendinger til at præsentere sig selv og familien og til at sige goddag og farvel. Derudover lærer de tallene fra 1-12 og de vigtigste bestemte kendeord.
Ordforrådet trænes gennem dialoger, lege, sange, små skriftlige øvelser og miniprojekter.
Find læringsmål og forslag til tegn på læring til kapitlet her.

Kapitel 3: Das Jahr

Lektioner

12

Fx uge

1-13

I dette kapitel aftaler Alex og Julia at tage ud at bade sammen.
Eleverne lærer ord og vendinger, der har at gøre med ugedagene, årets måneder og årstiderne. Ordforrådet trænes gennem dialoger, lege, sange, små skriftlige øvelser og miniprojekter.
Find læringsmål og forslag til tegn på læring til kapitlet her.

Kapitel 4: Der Laden

Lektioner

11

Fx uge

15-25

I dette kapitel taler Alex og Julia sammen om frugter og grøntsager i Momos Spätkauf. Alex hjælper sin far med at skrive skilte til butikken, og Momo har en stamkunde, som køber ind til lasagne. Derudover hører vi om Alex’ lillebror, Max, som ønsker sig et kæledyr.
Eleverne lærer farverne, ord for frugt og grønt, tallene fra 10-100, det tyske alfabet, dyrenavne og ord og vendinger i forbindelse med at gå på indkøb.
Find læringsmål og forslag til tegn på læring til kapitlet her.

Kapitel 5: Wohnen (6. klasse)

Lektioner

10

Fx uge

33-37

I dette kapitel taler Julia med Momo om bygningen, hvor Momos Spätkauf ligger. Derudover besøger Alex Julia hjemme på hendes værelse.
Eleverne lærer ord og vendinger, der beskriver bygninger og indretning. Ordforrådet trænes gennem dialoger, lege, sange, små skriftlige øvelser og miniprojekter.
Find læringsmål og forslag til tegn på læring til kapitlet her.

Kapitel 6: In der Stadt

Lektioner

24

Fx uge

38-50

I dette kapitel får vi et overblik over hele Heinrichplatz. Alex spiser kebab på sin onkels shawarmabar, og Julia er ude at køre i bus. Dernæst tager de to venner først sammen i en sportsbutik og derefter i biografen.
Eleverne lærer at orientere sig i et bybillede ved at lytte. De lærer også klokken, ord og vendinger til at bestille mad og drikke på en shawarmabar og til at gå i biografen. Desuden lærer de simple bøjninger af udsagnsord.
Ordforrådet trænes gennem dialoger, lege, sange, små skriftlige øvelser og miniprojekter.
Find læringsmål og forslag til tegn på læring til kapitlet her.

Kapitel 7: Alex und Julias Welt

Lektioner

24

Fx uge

1-13

I dette kapitel sidder Alex’ familie sammen og ser fjernsyn. Alex og Julia taler om tøjindkøb og om en koncert, der kommer til byen. Endelig taler Alex i telefon med sin fætter Timo fra Flensborg, som skal besøge ham i Berlin.
Eleverne lærer ord og vendinger i forbindelse med at se fjernsyn, at købe tøj, at beskrive en persons udseende, at få besøg fra en anden by. De lærer derudover nogle centrale ejestedord og får kendskab til kendeord i akkusativ.
Ordforrådet trænes gennem dialoger, lege, sange, små skriftlige øvelser og miniprojekter.
Find læringsmål og forslag til tegn på læring til kapitlet her.

Kapitel 8: Schule

Lektioner

22

Fx uge

15-25

I dette kapitel skal Alex låne noget i Julias penalhus. Derudover mister han sin mobiltelefon, og han og Julia taler sammen om at skulle i gymnasiet efter 6. klasse.
Eleverne lærer ord og vendinger forbundet med penalhuse, mobiltelefoner og det tyske skolesystem. Ordforrådet trænes gennem dialoger, lege, sange, små skriftlige øvelser og miniprojekter.
Find læringsmål og forslag til tegn på læring til kapitlet her.